در دوران بلوغ تنبیه بی نتیجه است

این چنین می توانید فرزندتان را در دوران بلوغ کنترل کنید

تین ایجر ها را بهتره است که تشویق کنید تا تنبیه زیرا تنبیه اصلاً در دوران بلوغ برای آنها قابل فهم نیست . 

تین ایجر هایی که علاقه ای به درس خواندن ندارند را باید با شروع مدرسه براشون یک هدف تعین کنید .

درست در دوران بلوغ نمره دانش آموزان یکدفعه سقوط می کند و همین باعث می شود که والدین بسیار نگران  شوند ، ولی آنها باید بدانند که تنبیه کردن تین ایجر فقط موجب مقاومت بیشتر او می شود . تحقیقات نشان می دهند که نوجوانان  اصلاً در شرایطی نیستند که در اثر تنبیه یاد بگیرند . آنها ترجیح می دهند بجای اینکه درس بخوانند با موبایلشان بازی کنند .

خانم هایده بروشه Heidemarie Brosche     می گوید : " وقتی نمرات پسرم دائم پائین می آمد همانند سایر والدین نگران شدم او را نصیحت کردم فایده نداشت با او بگو مگو کردم دعوا کردم تنبیه کردم هیج نتیجه ای نمی داد  ، ولی حالا می دانم که این کار ها غلط بوده ."   خانم بروشه که امروز معلم و نویسنده است به این نتیجه رسیده که تین ایجر ها را نباید تنبیه کرد زیرا هیچ فایده ای ندارد .

البته این قابل درک است والدینی که فرزندشان در دوران بلوغ است و نمراتش ناگهانی شروع به سقوط می کند نگران می شوند و فکر می کنند اگر این شرایط ادامه داشته باشد آینده او نابود خواهد شد و به همین علت است که به او فشار می آورند . مثلاً به او اجازه بیرون رفتن نمی دهند و یا استفاده از  موبایل را برای او ممنوع می کنند . بعقیده آقای آلبرش شینی ویند  سرپرست مرکز مشاوره نوجوانان در آلمان تنبیه فقط موجب مقاومت و لجبازی بیشتر نوجوان می شود و نتیجه ای ندارد .

مشاور روانشناسی مدرسه خانم Theresie Wieck   از شهر کلن آلمان معتقد است که نوجوانان در دوران بلوغ بدنبال استقلال فردی می باشند و مایلند هویت خودشان را بدور از والدین بیابند ، بهمین دلیل تنبیه والدین را بعنوان یک نمایش قدرت می بینند و فکر می کنند که والدینشان آنها را جدی نمی گیرند ، بنابراین درست کاری که والدینشان می خواهند را نمی کنند .

اینکه تنبیه روی تین ایجر ها اثر ندارد را خانم مشاورمدرسه هر روزه تجربه می کند ولی این موضوع را محققین مغز و اعصاب هم مورد تحقیق قرار داده اند  و به این نتیجه رسیده اند که مغز تین ایجر ها در شرایطی نیست که از برخورد منفی چیزی یاد بگیرد .

پروفسور مغز و اعصاب Stefano Palminteri از دانشگاه لندن طی تحقیقی  که در این زمینه انجام داده دو گروه انتخاب کرده ، یک گروه از نوجوانان بین 12 تا 17 سال و یک گروه کنترل از بزرگسالان بین 18 تا 32 سال هر دو گروه باید در یک بازی کامپیوتری شرکت می کردند که در طول بازی مرتباً علائمی ظاهر می شده که نشانه بدست آوردن امتیاز و یا از دست دادن امتیاز بوده . بزرگسالان شرکت کننده خیلی زود علائم مثبت و منفی را یاد گرفتند ، در حالیکه برعکس گروه نوجوانان فقط علائم مثبت و امتیاز آور را شناختند و اصلاً توجهی به علائم منفی که باعث از دست دادن امتیاز می شد نشدند .

والدین باید بدانند با اینکه بلوغ مشکلات زیادی با خودش می آورد اما بهتر است که آنها اجازه دهند نوجوان از زندگی خودش لذت ببرد .
ممتخصصین مغز و اعصاب  حدس می زنند که دلیل همه این رفتار ها اینستکه مغز نوجوانان هنوز در پروسه تکامل می باشد . بنابراین نتیجه نهایی این تحقیقات می تواند راه صحیح را به والدین نشان دهد ولی تا اینجا مشخص شده که تشویق و ترغیب نوجوان خیلی موثر تر از تنبیه او می باشد .
برای بسیاری از والدین این سئوال بیش می آید که چگونه می تواند تشویق و موفقیت عمل کند وقتی نوجوان از تلاش در راه رسیدن به آن خودداری کند ؟
خانم ترزا ویک    Theresie Wiek  روانشناس می گوید : " نوجوانان  می خواهند خودشان را تجربه کنند ، بنابراین بهتر از بجای تنبیه به آنها مسئولیت داده شود و برای آنها یک هدف تعین شود و قدمهای رسیدن به هدف باید مشخص باشد ، تا نوجوان بتواند دو باره موفقیت را تجربه کند .  خیلی مهم است که والدین پیشرفت نوجوان را دنبال کنند و او را حتی برای موفقیت های کوچک هم تشویق کنند و برای پیشرفت های بزرگتر به او پاداش دهند . "

متخصص تعلیم وتربیت خانم Brosche  پیشنهاد می کند که با تمام ناراحتی که نوجوان ایجاد می کند باید والدین تفریحا تی را با او داشته باشند  که برای  نوجوان جالب باشد و نکته بسیار مهم اینستکه والدین باید  نمرات بد را جدا از علاقه و محبت به فرزندشان بدانند و باید سعی کنند به نوجوان نشان دهند که با وجود به نمرات بد او آنها هنوز هم به فرزندشان اطمینان دارند و معتقدند که او حتماً موفق خواهد شد . ولی این به معنی آن نیست که والدین به نوجوان اجازه دهند او هر کاری که دلش می خواهد را انجام دهد ، ولی باید دقت کنند محدودیت هایی که برای نوجوان تعین می کنند معنی تنبیه نداشته باشد ، بلکه نشانه محبت وحفاظت از او باشد . مثلاً بجای اینکه استفاده از موبایل را ممنوع کنند و باعث عصبانیت و نارضایتی او شوند بهتر است که شبها موبایل او را بگیرند و توضیح دهند که این برای سلامتی  و خوابیدن بهتر اوست .

متخصصین معتقدند که والدین در دوران بلوغ فرزندشان باید خونسردی نشان دهند و زیاد نگران این نباشند که مثلاً او یکسال را تکرار کند و یا سر وقت دیپلم بگیرد ، آنها  باید همیشه فکر کنند که نوجوان دیر یا زود درک می کند که نباید عقب بیفتد و به ضررش می باشد ، بنابراین بهتر است که کمی صبور باشند  .  این تجربه است که خانم هایده ماری بروشه بدست آورد با اینکه پسرش در زمان بلوغ خیلی تنبلی کرد و مجبور شد یک سال را دو بار تکرار کند هم اکنون در دو رشته فارغ التحصیل شده و حالا یک شغل خوب دارد .

البته من بعنوان یک مادر ایرانی می دانم که شاید برای بسیاری از شما که فرزندی در سنین بلوغ دارید پیشنهادات محققیین عجیب بنظر بیاید  چون ما همیشه همه چیز را سخت تر می گیریم در همه طول زندگی عجله داریم معمولاً اکثر ما فرزندمان را زودتر از موقع به مدرسه می فرستیم و از آنها انتظارات زیادی داریم و لی ما باید بعنوان والدین بدانیم که وقتی نوجوان کاری را نخواهد بکند نمی کند و عصبانیت ما هیچ نتیجه ای ندارد جز اینکه فاصله ما با فرزندمان را زیاد تر می کند در حالیکه بلوغ سن خطرناکی است و با اینکه نوجوان بدنبال استقلال است بیش از همیشه به محبت و عشق ما نیاز دارد . بنابراین بهتر است که بیشتر به سلامتی فرزندمان فکر کنیم و به او زمان بدهیم خودش را بیابد . خصوصا درکشور ما که نوجوانان در هر صورت محدودیت های بیشتری از سایر نوجوانان کشور های دیگر دارند . والدین باید در ارتباط با آنها بیشتر دقت کنند زیرا این دوران همانقدر که برای والدین مشکل است برای خود نوجوان خیلی مشکل تر است.
در صورتیکه مایل باشید بیشتر در مورد بلوغ بدانید می توانید این مقاله را هم مطالعه کنید . http://kbeheshti.blogfa.com/post-103.aspx

 

مترجم : زهرا خباز بهشتی

منابع :

http://www.kirchenbote.de/content/strafen-sind-sinnlos

https://www.stern.de/familie/kinder/pubertaet--so-kriegen-sie-ihren-teenager-in-den-griff-   6913118.html